Escola: Mallorca, 598
Tel. 932 456 629 - 608 378 364

Parvulari: Vidiella, 15-17
Tel. 934 559 564 - 608 378 364

emdn@emdn.cat

Projecte escolar

Avui la teva il·lusió, demà el teu futur

A la nostra escola tothom és protagonista. Per aquest motiu el nostre projecte té en compte totes les persones que la integren. Pensem en present per projectar-nos cap al futur.

Aules vives

A més del contingut curricular, a l’escola hem dissenyat un programa d’aules vives, dinàmiques i plenes d’experiències perquè l’alumnat s’involucri en l’aprenentatge i el visqui amb passió.

En les aules vives es desenvolupa un aprenentatge que va més enllà del currículum perquè els i les alumnes aprenguin continguts quotidians, habilitats, destreses i capacitat crítica, que els servirà per a desenvolupar-se en qualsevol àmbit social i laboral. Es caracteritzen per ser:

  • Experiències vivencials perquè l’alumnat sigui un agent actiu del seu propi aprenentatge i continuï aprenent al llarg de la vida.
  • Espais motivadors, plens de sorpreses i coses noves per descobrir, i que desperten la motivació i les ganes de saber.
  • Moments per provocar pensaments i emocions.
  • Entorns personalitzats d’aprenentatge: acompanyament de l’alumnat perquè prengui el control i la gestió del seu propi aprenentatge.
Infantil
  • Grafisme creatiu
    Els nens i nenes duen a terme activitats per desenvolupar i exercitar els moviments de la mà, del canell i del braç necessaris per adquirir domini i precisió en la realització de diferents traços de manera lúdica i artística.
  • Juguem amb les matemàtiques
    En aquesta aula viva els nens i nenes fan activitats per adquirir els conceptes matemàtics a través de la manipulació de diferents materials didàctics, atractius i que els motiven a aprendre d’una manera lúdica.
  • Som artistes
    És una aula que se centra en les activitats plàstiques per potenciar la capacitat creativa i la imaginació. S’hi treballa l’obra d’un artista (pintor, escultor) i s’hi fan creacions inspirant-se en ell.
  • El nostre petit hort
    Es treballa l’educació ambiental, l’adquisició d’hàbits saludables i sostenibles i el treball cooperatiu. Els nens i nenes cuiden el seu petit hort.
Primària
  • Sense endolls
    Aquesta aula viva se centra en jocs de taula tradicionals i més actuals que no calgui endollar. Els nens i nenes aprenen a compartir-los, a respectar-ne les normes, a jugar en equip i que no sempre es pot guanyar. Un dels objectius és treballar la memòria i la lògica.
    -1r de primària
  • Vols ser un/a artista?
    La nostra societat necessita nens i nenes creatius, desperts i curiosos, ments inquietes que plantegin reptes, preguntes i respostes, que siguin capaços de resoldre problemes i de treballar en equip, amb capacitat crítica i lliures. A partir del repte "Vols ser un artista?", pretenem apropar els nens i nenes a les pintures i escultures més rellevants de la història de l’art.
    -1r de primària
  • Ara contes
    Aquesta aula viva consisteix a apropar l’alumnat al món dels contes. Llegir contes, ser-ne protagonistes, inventar i crear històries, conèixer-ne l’estructura, etc. Els contes complementen l’educació de manera creativa i són una forma divertida de transmetre missatges i de compartir la màgia i els valors que ens transmeten..
    - 2n de primària
  • Art attack
    Aula viva que pretén estimular la imaginació i la creativitat a través de les manualitats i les arts plàstiques per tal de fomentar l’expressió individual i personal de l’alumnat.
    -2n de primària
  • Pensar és la clau
    Desenvolupar el pensament crític i creatiu és essencial en els temps actuals. A partir de diferents situacions plantegem missatges escrits en clau, amb la finalitat que els nens i nenes desenvolupin les destreses del pensament i creïn connexions entre realitat i imaginació.
    -2n de primària
  • Editorial EMDN
    L’alumnat que participa en aquesta aula viva crea des de zero la seva pròpia editorial. Per aconseguir el seu objectiu, s'ha d'endinsar en el món dels llibres i és molt important que elabori un pla de negoci per tenir èxit amb els seus productes: llibres, còmics, revistes…
    -3r de primària
  • Cuinemdn
    És una aula molt vivencial en què s’elaboren receptes senzilles i pràctiques per introduir i familiaritzar els nens i nenes en el món de la cuina. Per mitjà de la cuina s’aprenen moltes competències i alhora l’alumnat s’ho passa d’allò més bé.
    -4t de primària
  • Inventem tot jugant
    Es proposen reptes que els nens i nenes han de superar. Es tracta d’una aula viva multidisciplinària que necessita un equip que aporti totes les seves capacitats per a obtenir un bon resultat. El seu procés creatiu és una eina d’aprenentatge i un instrument de relació social.
    -4t de primària
  • Passejant per Barcelona
    Sota el repte "Un passeig per Barcelona", volem que els nens i nenes descobreixin què s’amaga a la seva ciutat, quins edificis emblemàtics hi trobem, quins són els carrers amb els noms més curiosos, quins racons ens enamoren de Barcelona…
    -4t de primària
  • L’exposició de la meva vida
    A partir del plantejament de la pregunta "Ets capaç de crear l’exposició de la teva vida?" els alumnes creen, en equip, l’exposició que ells mateixos voldrien visitar. A través de la visualització de quadres, música, escultures i obres arquitectòniques els apropem al món de l’art. Despertem la seva inspiració i la seva creativitat.
    -5è de primària
  • Taller de les idees
    Us heu parat a pensar quina és la millor manera de poder agafar aquell llibre que tant us agrada, però que es troba a dalt de tot del prestatge? Preguntes com aquesta en les fem habitualment. I si bé és cert que tothom té bones idees, també ho és que cal entrenar-les. En aquest taller duem a terme en equip un procés d’investigació i creació per trobar la resposta a una pregunta, a la resolució d’un problema o a la creació d’un producte.
    -5è de primària
  • Teatre en blanc
    Amb aquesta aula viva apropem l’alumnat al món del teatre i la improvisació a partir de dinàmiques en què es treballa la respiració i la projecció de la veu, el llenguatge corporal i verbal, la posada en escena, les diferents tècniques d'improvisació, etc. Els nens i nenes inventen situacions, personatges i històries de manera espontània.
    -1r, 3r i 5è de primària
  • Càtering
    Organitzem i seguim tots els passos que calen fins a elaborar i presentar el producte final: un menú. Preparem comandes per a tots els paladars. Ens arriben propostes per a menús vegetarians, per a diferents al·lèrgens, per a petits i grans grups…
    -6è de primària
  • Crea la teva empresa
    A partir de l’anàlisi, valoració i experimentació els i les alumnes descobreixen els aspectes més importants de tot el procés de creació d'una empresa. Creen el seu propi producte, elaboren la seva campanya de venda i analitzen tot el procés de l'empresa. A 6è de primària els nens i nenes també participen en un concurs extern on els plantegen un repte per millorar el funcionament de la societat.
    -3r i 6è de primària
  • Enfila l’agulla
    Es tracta d’una aula viva en què es pretén que els nens i nenes desenvolupin correctament i amb ganes la psicomotricitat fina i, a la vegada, realitzin objectes útils. L’alumnat aprèn a mesurar, tallar, enfilar, cosir i fer ganxet, utilitzant diferents materials, roba, drapet…
    -6è de primària
  • Recerkids
    La ciència és un repte, un desafiament. Amb aquesta aula creativa l’alumnat experimenta què vol dir fer ciència i com és el procés d'investigació. A banda de familiaritzar-se amb el mètode científic a partir de projectes interdisciplinaris, es potencia una actitud d'observació i anàlisi, es desperta la curiositat i es promou la creativitat i la innovació. A més, es participa en un concurs de recerca organitzat per la Generalitat de Catalunya.
    -6è de primària
ESO
  • Aulas felices
    Durante las horas de Aulas Felices el alumnado tiene la libertad de proponer diferentes formatos (doblajes, animaciones, manga, juegos de mesa y digitales, cortos audiovisuales, etc.) para apropiarse del idioma y aplicarlo en el campo que más le interese. El objetivo es que vean la lengua como una herramienta transversal que atraviesa todas las actividades, incluidas aquellas con las se divierte y disfruta.
    -1r d’ESO
  • Club de lectura
    En aquesta aula viva treballem el gust per llegir a partir de novel·les engrescadores i activitats variades com ara la lectura en veu alta i la lectura dramatitzada. També seguim l'actualitat en llibres de la mà de booktubers.
    -1r d’ESO
  • Juguem a pensar
    En aquesta aula viva ens basem en la utilització i desenvolupament del càlcul mental des d’un plantejament lúdic i participatiu. Es proposa a l’alumnat diferents jocs de tipologia variada (jocs de taula adaptats, jocs de raonament matemàtic, jocs TIC, etc.) de diferent dificultat que implica l’ús del càlcul mental i la lògica.
    -1r d’ESO
  • Fem el turista
    L’objectiu d’aquesta aula és crear una empresa en què estableixin estructures basades en la bona organització i el treball en equip. Potenciem tasques de màrqueting i venda de rutes turístiques i culturals. Conèixer i reconèixer la nostra ciutat també pot ser una manera de gaudir i apreciar el que tenim més proper
    -1r d'ESO
  • Música i emocions
    Alegria? Sorpresa? Confiança? Por? Tristesa? La música sempre ha estat i seguirà estant vinculada a aquestes i altres emocions. La música com a element expressiu, comunicatiu i amb afany de compartir moments emocionalment diversos. Amb aquesta aula viva es pretén viure la música amb les emocions i compartir les reflexions amb el grup.
    -1r d’ESO
  • Quin temps ens farà?
    A través de l'estudi de la meteorologia, l'alumnat de 1r d'ESO s'endinsa en l’apassionant món dels fenòmens meteorològics. Expliquem els fenòmens quotidians com la pluja, la neu, el vent, però també descobrim els volcans, els huracans o com llegir un mapa meteorològic. L'alumnat també és l'encarregat de portar el servei meteorològic de l'escola i realitzar previsions.
    -1r d’ESO
  • Agència de viatges EMDN
    Indagar, investigar, crear un equip de treball per assolir un objectiu i experimentar en diversos sectors d’una empresa de viatges. Aquests són els objectius d’una aula creativa que permet a l’alumnat gaudir de l’aspecte més lúdic i cultural que li poden oferir el plantejament i l’organització de futurs viatges personals.
    -2n d'ESO
  • Escriure és divertit
    En aquesta aula viva treballem la imaginació i l'escriptura a partir d'activitats originals i divertides. Crearem tota mena d'històries de forma individual i també col·lectiva. Escriure és divertit i a cada sessió de l’aula es demostra.
    -2n ESO
  • Histolab
    "Digue’m i oblido, ensenya’m i recordo, involucra’m i aprenc." (Benjamin Franklin) En aquesta aula creativa se seleccionen i s’interpreten, com si fos un laboratori, dades i informacions expressades per mitjà de llenguatges diversos (lingüístics, numèrics, gràfics, multimèdia i audiovisuals amb la finalitat de reflexionar sobre la història i el procés d’aprenentatge.
    -2n d'ESO
  • ¿Rodamos un corto?
    Se trata de trabajar los principales conceptos del lenguaje audiovisual: el punto de vista, el plano, el encuadre, los movimientos de cámara, el campo, la iluminación y el montaje, mediante pequeñas prácticas de cámara y la producción de cortometrajes. Investigan por sí mismos, desarrollan sus capacidades creativas y de cooperación, en cada proyecto, y aprenden a compartir sus experiencias.
    -2n d’ESO
  • T’apuntes a la revolució verda?
    En aquesta aula viva creem un hort escolar per treballar de manera molt pràctica, visual i dinàmica continguts referents a les espècies vegetals (funcions vitals de les plantes, manteniment de les mateixes i principals d’horticultura). De forma paral·lela, es treballa el màrqueting per crear una pàgina web i poder gestionar un negoci imaginari.
    -2n ESO
  • Hacemos tele
    En esta aula se analizan las características de los diferentes géneros televisivos: los informativos, la telerrealidad, las series, los programas infantiles y los documentales. El alumnado aprende a través de la propia experimentación con la producción de programas. Puede investigar por sí mismo, desarrolla sus capacidades creativas y de cooperación, en cada proyecto, y aprende a compartir sus experiencias.
    -3r d’ESO
  • Què diuen els diaris?
    Al món hi passen moltes coses i per això cal estar ben informat. Els objectius d’aquesta aula viva són incentivar el gust per la lectura de notícies, conèixer l’actualitat informativa, saber interpretar els mitjans de comunicació i esdevenir un bon periodista. Creem un gabinet de premsa, realitzem la revista de novetats 3r d’ESO Informa, escrivim articles perquè ens els publiquin els diaris catalans, fem entrevistes…
    -3r d’ESO
  • Creativity Lab
    El laboratori de creació és un espai en què l’alumne pot créixer sense límits mitjançant la metodologia de l’Aprenentatge basat en problemes (ABP). En aquesta aula creativa es dissenya un problema o situació inicial perquè l’alumnat formuli i identifiqui necessitats d’aprenentatge que fan que pugui arribar a assolir els objectius marcats.
    -2n, 3r i 4t d’ESO
  • Creem tocant
    En aquesta aula viva partim de l’experimentació amb les diverses sonoritats dels instruments de manera que l’alumnat, treballant de forma cooperativa, crea i viu peces musicals per, posteriorment, poder-les interpretar, enregistrar i, fins i tot, editar-ne la partitura. A més de crear, també s’interpreten peces o cançons conegudes i escollides per l’alumnat.
    -4t d’ESO
  • Experimentem la ciència
    En aquesta aula viva ens convertim en autèntics científics. Descobrim que la vida i el nostre dia a dia és un laboratori. Amb substàncies de la vida quotidiana fem experiments casolans per entendre conceptes de la biologia i les ciències naturals en general. També creem un blog, en què com uns bons especialistes utilitzem el lèxic científic i escrivim articles i notícies relacionades amb fets d'actualitat i del camp ambiental i biològic.
    -4t ESO
  • DISGRAF EMDN: espai de disseny i comunicació
    A través d’una empresa de comunicació cultural, es crea per mitjà de xarxes socials una agenda cultural, en què l’alumnat ens informa dels esdeveniments més interessants pels moments d‘oci. Els equips de treball es reparteixen les tasques de comunicació i disseny, i es dediquen a la creació d'audiovisuals relacionats amb la publicitat i les representacions artístiques escenificades.
    -4t d'ESO
  • Fem de guies
    La idea principal de l’aula viva és tractar temes i llocs diversos de Barcelona i relacionar-los amb l'economia i la importància i relació present, pasada o futura que el lloc estudiat té amb l'economia. Anem al Parlament de Catalunya, a un refugi antiaeri de la guerra civil, etc.
    -4t d’ESO
  • Lògica
    A lògica hi duem a terme tota mena d'enginys mentals diversos, com escacs en grup (fins i tot muntem torneigs), proves d'agilitat mental i destresa amb jocs, escape rooms, preguntes de lògica... Tot d'una manera dinàmica i participativa.
    -4t d’ESO
  • Ments & Design
    MENTS&DESIGN és el nom d’una empresa de l’àmbit de la comunicació i de la creativitat que ha creat l'alumnat. Tots els seus integrants són part de l’equip de dissenyadors de l’empresa i han de resoldre amb creativitat els diferents encàrrecs que rebran de clients ficticis. L’alumnat s’endinsa en el món del disseny i treballa, a més del disseny, aspectes de la comunicació oral per tal de presentar els projectes als clients.
    -4t d'ESO
  • Què cuino avui?
    Ens movem en una societat en la qual cada cop apareixen més intoleràncies i al·lèrgies alimentàries i també amb un grup cada cop més nombrós de gent que opta per dietes vegetarianes, veganes... Aquesta aula creativa tracta de conèixer aquestes realitats i poder treballar com si fóssim nutricionistes i dissenyar dietes aptes per a cada situació, que, posteriorment, es duran a la pràctica a la cuina de l'escola.
    -4t d'ESO
  • Ràdio EMDN
    Amb la finalitat de millorar les competències lingüístiques i d’introduir l’alumnat en el món de la ràdio, a l’escola tenim una emissora a partir de la qual realitzem radionovel·les, noticiaris, entrevistes, debats, lectures de contes i fragments de novel·les, programes de música, concursos... En definitiva, tota mena de programes perquè tant l’alumnat com els oients s’ho passin d'allò més bé.
    -4t d’ESO
  • Reinventem la mitologia
    L’alumnat realitza una reinterpretació dels mites clàssics grecoromans mitjançant una manifestació artística, com ara, una obra de teatre o un curtmetratge. Amb aquest projecte l’alumnat aprèn a elaborar un guió, a dissenyar l’escenografia i l’atrezzo, a interpretar i a produir una obra artística.
    -4t d’ESO
  • Seminario socrático
    En esta aula viva se plantean inicialmente problemas sobre temas de actualidad, de los cuales el alumnado debe ser informado para, posteriormente, debatir juntos, potenciando el intercambio de ideas. Es lo que se conoce como el seminario socrático. El proyecto también ha sido diseñado de manera interdisciplinaria entre los campos científico y lingüístico, porque se pretende reforzar la idea de que los conocimientos, si se coordinan, enriquecen nuestras vidas.
    -4t d’ESO

Batecs de llengua

El món és dels qui saben comunicar-se amb fluïdesaEls infants i els joves han de tenir habilitats i destreses comunicatives, han de saber expressar-se i defensar les seves idees davant d’un públic ampli i divers, han de poder construir textos orals i escrits amb desimboltura i adequats a la situació comunicativa. 

És per aquest motiu que hem dissenyat Batecs de llengua, un projecte dinàmic i viu per fomentar la interacció de l’alumnat, incentivar la lectura i l’escriptura i millorar la capacitat de comunicar-se de manera efectiva.

L’objectiu principal és que l’alumnat adquireixi les competències pròpies de les dimensions de la llengua: a. comprensió escrita, b. expressió escrita, c. comunicació oral, d. literària i e. actitudinal i plurilingüe. El treball de totes aquestes dimensions es fa a partir de situacions de comunicació reals i pràctiques que porten l’alumnat a conèixer les estructures i el funcionament de la llengua a través del seu ús.

Escriu, crea, viu

Dossier per fomentar l’escriptura de poemes, històries, notícies... i per escriure sobre vivències, experiències, emocions...

3r a 6è de Primària

La notícia de la setmana

Vivim l’actualitat, en parlem i hi reflexionem; incentivem el pensament crític i analitzem i intentem comprendre els

Primària i ESO

La veu de les històries

Taller de lectura en veu alta per generar un bon hàbit lector i de comprensió, fomentar el plaer per la lectura i afavorir l’aprenentatge.

Infantil, Primària i ESO

Entre veu i veu

Taller de doblatge per fomentar d’una manera lúdica la comunicació

Primària i ESO

El racó de la lectura

Una hora de lectura setmanal, clubs de lectura (en català, castellà i anglès), recomanació de llibres, escriptors i escriptores a l’aula, projecte Llegim plegades, marató de lectura...

Infantil, Primària i ESO

EMDN Televisió i Ràdio EMDN

Dos canals que ajuden a millorar les competències comunicativa i digital i a cohesionar l’escola. Vídeos, pòdcast i programes en directe.

Infantil, Primària i ESO

Debats

Argumentem, defensem les opinions i escoltem activament els companys de classe per desenvolupar les habilitats de pensament crític i de comunicar-nos eficaçment.

1r i 3r d’ESO

Oratòria

Aprenem a parlar amb públic d’una manera efectiva i persuasiva. Organitzem amb correcció un discurs, connectem amb el públic, utilitzem el llenguatge corporal adequat, etc.

4t d’ESO

Comunicació oral

Desenvolupem la capacitat de comunicar-nos en diferents situacions i contextos, i així millorar l’habilitat per interactuar amb els altres i expressar les idees de manera clara i persuasiva.

Infantil, Primària i ESO

Projecte Thinkin'

He après l’anglès si no el parlo o no l’entenc? A l’Escola Mare de Déu de Núria volem evitar que el nostre alumnat tan sols en sàpiga la gramàtica.

El projecte Thinkin’ neix de la necessitat de proveir el nostre alumnat de les millors eines per al seu futur. Una de les eines més importants és saber-se comunicar en llengua anglesa per a desenvolupar-se socialment i professionalment.

Objectiu

La nostra fita és que els infants i joves coneguin la llengua anglesa, en gaudeixin de l’aprenentatge i vegin que és habitual en l’entorn social. El projecte Thinkin’ ofereix un ampli ventall de projectes en les diferents etapes per aprendre l’anglès i la seva cultura d’una manera lúdica, efectiva i progressiva. És per això que treballem amb grups desdoblats en l'etapa de primària. D’aquesta manera s’afavoreix l’aprenentatge del nostre alumnat i així una vegada acabat el batxillerat estigui amb un nivell de pre-advanced.

Com ho aconseguim

Speaking assistants
  • Un conveni amb CEA Study Abroad permet disposar d’auxiliars de conversa (speaking assistants) de P3 a 2n de batxillerat per tal que l’alumnat domini amb fluïdesa la competència oral de la llengua.
  • Un conveni amb Academic Studies Abroad (ASA) ens permet disposar de speaking asssitants al menjador a l’etapa de primària, i concebre’l com un espai més d’aprenentatge de la llengua. Les auxiliars de conversa dinen amb l’alumnat i fan activitats durant l’estona de lleure.
  • Hem incorporat la modalitat online dintre del mateix projecte, gràcies a ISEP Study Abroad.
  • Oportunitat perquè els i les alumnes practiquin l’anglès amb una persona nativa d’aquesta llengua i en coneguin la cultura i els costums. 
  • Aplicació dels coneixements d’aquesta llengua per mitjà de situacions diverses i jocs per adquirir una bona competència oral.
Matèries en anglès
  • Infantil : Psicomotricitat i l’estona de menjador
  • Primària: Physical Education, Arts & Crafts (de 1r a 4t de primària)
                            Physical Education, Arts & Crafts I Natural Science (5è i 6è de primària)
  • ESO: Physical Education, Arts & Crafts, Technology, Physics & Chemistry, Biology
CLIL (Content Language Integrated Learning)

En cada unitat curricular de la matèria es treballa una....

  • Metodologia basada en les 4C (Content, Communication, Cognition, Culture).
  • L’alumnat aprofundeix el seu coneixement i comprensió dels continguts específics d’una àrea en la qual l’anglès es converteix en la llengua vehicular.
  • S’hi desenvolupen les destreses cognitives que relacionen l’adquisició de coneixements amb la llengua, al mateix temps amplien el context cultural i la perspectiva de l’alumnat.
  • Permet millorar la competència lingüística, fomentar l’autonomia i la iniciativa personal en totes les etapes educatives.
Pearson & BBC Live Classes
  • Projecte per a ESO i Batxillerat que dona l’oportunitat als estudiants d’unir-se a una classe online en què l’anglès esdevé més que una assignatura, ja que és l’eina de comunicació amb altres alumnes arreu del món.
  • Les BBC Live Classes han guanyat el 2020 el Tons Award a la categoria de Innovation in Learner Resoruces. Els temes de les classes són diversos: Street Art, Adventures of a Lifetime, Young Entrepeneurs o The Hight cost of University Education.
Batxillerat Dual
  • Creat i desenvolupat per Academica Corporation, el Diploma Dual és un programa oficial de convalidació internacional de títols de batxillerat que permet a l’alumnat (a partir de 2n d’ESO) obtenir dues titulacions simultànies: la pròpia del país i l’American High School Diploma.
  • L’alumnat del Diploma Dual aconsegueix la mateixa titulació que els estudiants estatunidencs en finalitzar el seu High School.
Títols Oficials

Des de primària ja donem l’oportunitat al nostre alumnat de poder-se presentar a l’obtenció de títols oficials.

Titulacions del Trinity College

  • A Primària s’ofereix la possibilitat d’obtenir el GESE de  Trinity College. Existeixen 12 graus GESE, que s’agrupen en quatre etapes: inicial, elemental, intermedi i avançat.
  • A mesura que augmenten les qualificacions, els candidats i candidates a obtenir el títol realitzen tasques que requereixen un ús més avançat de la llengua.

Titulacions de Cambridge English

  • Les proves de Cambridge, que es preparen a ESO i batxillerat, no aporten només un certificat, sinó també un aprenentatge continuat de la llengua anglesa.
  • La prova d’expressió oral es realitza de forma presencial amb un dels examinadors o examinadores, la qual cosa és una bona manera de desenvolupar les destreses per expressar opinions i parlar amb seguretat.
  • Amb la titulació B2 First es demostren les destreses lingüístiques necessàries per viure i per treballar de manera independent en un país de parla anglesa, així com per estudiar cursos impartits en anglès.
  • La preparació del C1 Advanced t’ajuda a obtenir les destreses lingüístiques necessàries per a desenvolupar-te al màxim en l’estudi, en la feina i per a viure en països de parla anglesa.

Educació emocional

La intel·ligència emocional és el fonament del benestar d’una persona i el que li permet sentir-se a gust amb ella mateixa i amb les persones que l’envolten, tenir una bona autoestima i establir relacions personals significatives. Es podria afirmar que la intel·ligència emocional és la clau d’una vida feliç.

Plantejament

L’enfocament de l’educació emocional a l’escola és transversal, abraça tots els cursos i matèries i es treballa en tot moment. Ajudar els infants i joves a posar nom a les emocions, a entendre-les i a treballar-les és una prioritat educativa, més encara en la situació actual. Plantegem a l’alumnat, en un ambient positiu, activitats dinàmiques per tal d’ajudar-los a desenvolupar la intel·ligència emocional:

  • Meditem i reflexionem.
  • Ens expressem a través del dibuix, la pintura, l’oralitat, l’escriptura i la música.
  • Representem i recreem diferents emocions amb mímica, dinàmiques d’adopció de rols, debats, etc.
  • Expliquem contes.
  • Fem jocs per activar la cooperació.
  • Fomentem l’escolta activa tant entre iguals com entre alumnat i professorat.
  • Parlem sobre les preocupacions, objectius i estats d’ànim de cadascú.
  • Oferim pautes per enfrontar-se als reptes actuals amb resiliència, perseverança i actitud positiva.
Projectes que treballen les emocions i els sentiments
  • Educació afectivosexual: proporcionem a l’alumnat una educació afectivosexual completa, respectuosa i que dona les eines adequades per desenvolupar-se de forma sana, conscient i madura. Les activitats del projecte inclouen activitats, xerrades i tallers a càrrec de personal sanitari i especialista en el tema.
  • Descansos actius: convidem l’alumnat a reduir el temps de sedentarisme durant l’horari escolar i al llarg del curs a través d’una sèrie d’activitats físiques vinculades amb la matèria, de curta durada i que requereixen aixecar-se de la cadira i moure’s.
  • Audicions musicals: l'audició musical plantejada no com un aprenentatge musical, sinó com una activitat de gaudi i que proporcioni un benestar emocional a l’alumnat. L'objectiu és fomentar una actitud oberta, relaxada i atenta per fomentar el plaer d'escoltar música de diferents tipus, gèneres i estils de totes les èpoques (tradicional, clàssica, Jazz, pop-rock...).
  • Educació digital: conscienciem l’alumnat de l’ús i abús de l’entorn digital i
    de les xarxes socials amb activitats diverses, tant dins del currículum com més enllà del currículum (per exemple, amb xerrades dels Mossos d’Esquadra).
  • Filosofia 3/18: pensem, reflexionem i creixem personalment amb un projecte de filosofia que abraça totes les etapes.
  • Hola, diari!: escrivint un diari treballem les emocions i els sentiments, el coneixement de la persona i també creixem emocionalment.
  • Ho he llegit, ho he viscut: a partir de textos i activitats dinàmiques coneixem el món, ens coneixem a nosaltres mateixos.
  • El dia de...: celebrem dies assenyalats per conscienciar els infants i joves en temes socials i per treballar l’empatia.
  • Projecte de tutoria: a les tutories fem jocs per presentar-nos, jocs per autoafirmar-nos i treballar la comunicació i la cooperació, treballem dinàmiques de grup, generem climes emocionals positius...
Espai de benestar

Aquest projecte aporta una acció integral als aspectes emocionals de l’alumnat. Es tracta d’un espai on s’intenten gestionar els problemes i les situacions de caire emocional que es presentin en el dia a dia escolar amb l’ajuda dels docents i de l’equip del gabinet psicopedagògic.

L’Espai de benestar s’ha dividit en dos:

  • Espai de benestar + espai escolta: en aquest espai es fa una gestió emocional de l’alumnat i dels conflictes que poden sorgir durant la jornada escolar. El professorat escolta l’alumnat per tal d’ajudar i acompanyar l’alumnat.
  • Àgora: en aquest espai es dinamitzen les tutories, es fan assemblees i es duen a terme accions de grup.

És un espai ambientat i decorat de tal manera que aporti una sensació de tranquil·litat i relaxació per tal de treure el màxim profit de la conversa i el diàleg.

Ioga i meditació

El ioga i la meditació són activitats diàries a l’escola en totes les etapes de l’educació obligatòria. Aquestes pràctiques, que es troben relacionades, aporten grans beneficis tant en l’àmbit físic com en l’emocional i mental. Portar la meditació i el ioga a l’aula dota els i les alumnes d’eines que els serviran per a qualsevol situació en què es puguin trobar al llarg de la vida. Aprenen a calmar-se i a concentrar-se, a deixar enrere preocupacions i a focalitzar-se en el seu estat emocional i benestar, així com a comunicar-se d’una manera positiva i a adquirir confiança en ells mateixos i una major autoestima.

Avaluar per aprendre

A l’escola avaluem a partir dels conceptes PENSAR, APRENDRE i ACTUAR. Avaluem per millorar els aprenentatges i ens basem en un currículum competencial. Hem dissenyat una proposta d'avaluació global que cada professor/a adapta a la situació personal de l’alumne/a i a la seva matèria. La finalitat d’avaluar és aprendre.

Com avaluem?

  • L’avaluació és contínua i basada en l’observació del treball diari. Totes les activitats són avaluades mitjançant l’observació.
  • Fem una valoració personalitzada de l’alumnat i de l’evolució del seu aprenentatge.
  • Provoquem que l’alumne/a reflexioni sobre el procés d’aprenentatge a partir de preguntes orals o de rúbriques.
  • A l’inici de cada contingut nou, es realitza una valoració inicial sobre els coneixements previs.
  • Utilitzem dos colors per avaluar els textos: el verd per destacar positivament el que s’ha fet bé, el vermell per indicar el que no és correcte o es pot millorar.
  • En les valoracions de les tasques i activitats prioritzem els comentaris positius.

Programació multinivell

La Programació Multinivell consisteix a programar uns objectius diversificats depenent de l’alumne o alumna. S’aplica des de 1r de primària fins a 2n de batxillerat en les assignatures de llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa i matemàtiques. Cal conèixer l’alumnat, les seves necessitats i interessos per tal de poder oferir estratègies d’ensenyament que puguin satisfer les seves necessitats i així oferir la possibilitat de desenvolupar el seu potencial.

Això implica un procés d’aprenentatge més qualitatiu que quantitatiu, que parteix dels coneixements i experiències prèvies de l’alumne/a i posa l’èmfasi en tot el seu procés d’aprenentatge, no només en el final. Tot plegat està posat al servei d’un aprenentatge significatiu que presenta els següents avantatges:

  • Promou la inclusió
  • S’adapta als diversos ritmes d’aprenentatge.
  • Permet a l’alumne/a ser el protagonista del seu propi aprenentatge.
  • Promou l’autonomia de l’alumne/a.
  • Permet combinar diverses metodologies.
  • Afavoreix que l’alumnat amb necessitats educatives específiques tingui el sentiment de pertinença al grup.
  • Incrementa l’autonomia personal, la independència i l’autocontrol.
  • Recompensa l’esforç personal.
  • Fomenta i desenvolupa capacitats creatives i crítiques.
  • L’avaluació es basa en el nivell d’habilitat de l’alumnat.

Aules actives

Si sempre fem el mateix currículum l'alumnat està motivat per a l'aprenentatge? Si els continguts que s'imparteixen a les aules no són dinàmics, no canvien, l'alumnat té ganes d'aprendre coses noves? Les Aules Actives, que duem a terme a l'escola, complementen el nostre projecte de les Aules Vives, i van amb la mateixa línia de diversificar els continguts que s'imparteixen a les classes.

A l'escola estem convençuts que a l'aula no tan sols hem de fer el currículum establert, sinó continguts que tinguin a veure amb la realitat que viuen cada dia els infants i joves. D'aquesta manera, a les classes es plantegen preguntes com per exemple "Què en saps, de l'erupció del volcà de l'illa Palma?", i es tracten els temes des del punt de vista ambiental, social i cultural.

  • Parteixen de la idea que cal plantejar l'aprenentatge amb continguts vius, dinàmics, que motivin, engresquin i connectin l'alumnat amb la realitat que l'envolta.
  • Són espais, moments del curs, en què el professorat de tots els cursos i etapes tracta de temes de molta actualitat i interessants per a l'alumnat.
  • Plantegen un currículum obert, molt flexible, adaptable a l'actualitat.
  • Es treballa a partir de recursos bàsicament digitals, d'una manera molt visual.
  • L'alumnat percep que allò que s'ensenya a l'escola té relació amb la realitat i ho percep com a útil.