map-marker

Escola: Mallorca, 598
Tel. 932 456 629 - 608 378 364

map-marker

Parvulari: Vidiella, 15-17
Tel. 934 559 564 - 608 378 364

bubbles

emdn@emdn.cat

link2
users2

Sobrepès digital

Cada vegada se senten més expressions com obès digital, dieta digital o dejuni intermitent digital relacionades amb el que succeeix amb la balança i l’ús que es fa de la tecnologia. La pregunta és: quin és el temps òptim d’ús digital? Així com en el cas de la salut tenim instruments i elements per a mesurar si estem sans, no succeeix el mateix en el cas del que podem anomenar com a salut digital. En aquesta cas, la resposta sempre és: depèn. Sempre depèn de l’ús que la persona faci de la tecnologia, si es per treballar, per distreure’s, etc. Per tant, es necessita força de voluntat per tal de no passar els límits del que podem considerar un excés, ja que és fàcil arribar a traspassar aquesta línia.

Seguint amb el paral·lelisme del pes, hem de partir de la base que és molt difícil d’establir el concepte del pes ideal, ja que aquest concepte va relacionat d’una banda amb els cànons estètics del moment, i de l’altra amb els problemes derivats del sobrepès ( hipertensió, diabetis,…). El mateix succeeix amb la digitalització, atès que prescindir de l’ús de les pantalles en l’horari laboral és impensable; per tant, hem de diversificar el seu ús en el nostre temps d’oci.

El “fast food” digital

Segons la psicòloga Sandy Mann, de la Universitat central se Lancashire, així com abans ocupàvem el nostre temps lliure pintant, cosint o fent acitivitats físiques a l’aire lliure, avui dia l’ocupem a Internet. Aquests dos tipus d’entreteniment impliquen mecanismes neuronals ben diferents, fet que aprofiten més diferents pàgines web per tal de potenciar- ne el consum. Per tant, es podria dir que els continguts digitals s’assemblen al fast food. De la mateixa manera que succeeeix amb aquest tipus de menjar, que sembla que atipa en un inici però al poc temps tornem a tenir gana, passa el mateix amb molts continguts digitals. Per tant, no és tant important la quantitat se temps que li dediquem al mòbil, sinó allò que deixem de fer quan estem amb el mòbil.

Aleshores, quins poden ser indicadors de sobrepès digital? Per exemple, quan sortim a comprar el pa i som incapaços de deixar el mòbil a casa o quan el fet de no poder utilitzar-ho ens canvia el caràcter, o simplement quan ens proposem utilitzar-ho menys i no som capaços de reduir el seu ús. Hem de començar una dieta, doncs? Segons l’opinió del dietista-nutricionista Julio Basulto, “qualsevol dieta que hagi d’acabar és un exercici inútil”, perquè fer dieta durant uns dies i després tornar a la normalitat engreixa. Així doncs, segons Romañach, “pretendre desenganxar-se d’un dejú digital durant pocs dies és com voler perdre pes a partir d’una dieta miracle, és impossible”.

Fer un dejú digital intermitent pot ser útil començant per deixar d’utilitzar el mòbil a la nit i a poc a poc deixar-lo també durant els dinars. Al final, quan es deixen d’invertir tantes hores al dia, es recupera temps per a un mateix.

Categories

Avui la teva il·lusió, demà el teu futur

Segueix-nos a les xarxes: